woensdag 26 oktober 2011

Een paar dagen Tirana

Helaas had het vliegtuig 4 uur vertraging en als je dan twee dagen in Tirana bent, is dat toch een kwart kostbare tijd. Meteen na aankomst heb ik een centrum bezocht waar kinderen met autisme (en co-morbide problemen zoals een verstandelijke beperking/Down syndroom) worden opgevangen. Ze ontvangen individuele begeleiding en door een mooie samenwerking met een opleiding psycho-motorische therapie ook deze vorm van ondersteuning vanaf nu tot en met de zomer (voor niks; de opleiding huurt de ruimte en zorgt voor de therapeut). De ouders brengen de kosten op en dat is een kwetsbare constructie. Toch bestaat het centrum al 8 jaar. Met ' centrum'  moet je trouwens twee karig ingerichte ruimte voorstellen met een bed voor wie even wil rusten en een apart hok voor de individuele begeleding. Ook komen er kinderen uitsluitend voor de begeleiding. Men is gericht op functioneren binnen het regulier onderwijs. De vrouw die mij te woord stond gaat ook de klas in om te zien hoe het gaat en om de leerkracht te ondersteunen.

de volgende dag heb ik de toerist uitgehangen. Ik wilde graag een repetitie van het nationaal ensemble bijwonen, maar die moesten de studio afstaan aan het balletgezelschap dat Giselle aan het instuderen was. Door renovatie van de dansstudio is er een gebrek aan ruimtes. Maar ik heb me met prachtig weer uitstekend vermaakt.








Rouwadvertenties

Waar tv is, is leven....



Mozaïek facade nationaal museum

Geen opmerkingen:

Een reactie posten